نموذج رقم (12)
جامعة / أكاديمية : سوهاج
كليـــة / معهـــد : التمريض
قســـــــــــــــــم : Public Health Department, Faculty of Medicine
توصيف مقرر دراسي
2016-2017
1- بيانات المقرر | ||||||
الرمز الكودي :
med-412 |
أسم المقرر:
Epidemiology |
الفرقة / المستوى : 4th year (2nd semester ) | ||||
التخصص :
Epidemiology |
عدد الوحدات الدراسية : نظري (2hrs/w ) عملي 1.hr/w). ) | |||||
2- هدف المقرر : |
At the end of this course the student will be able to gain knowledge, skills and attitudes needed to provide competent care to patients with epidemic diseases | |||||
3- المستهدف من تدريس المقرر : | ||||||
أ) المعلومات والمفاهيم | By the end of this course the students should be able to
1.أ Identify determinants of health and principles of different levels of prevention for different age groups and settings. |
|||||
ب) المهارت الذهنية : | 1.ب Evaluate indicators of health and disease
2.ب Identify Prevalent health problems in community , using various epidemiological strategies 3.ب Collect and verify data from different sources 4.ب Organize and manage data, Including graphic and tabular presentations 5.ب Analyze and interpret data 6.ب Anticipate and participate in investigation of an epidemic /outbreak as part of a health team 7.ب Identify trends in health and disease 8.ب Apply appropriate health promotion ,disease prevention and control measures 9.ب Participate in conducting public health surveillance 10.ب Apply disease prevention and control measures to identified priority communicable and non-communicable disease |
|||||
ج) المهارت المهنية الخاصة بالمقرر : | 1.ج Perform Community Diagnosis
2.ج Conduct Social& Health Surveys |
|||||
د) المهارات العامة : | ||||||
4 – محتوى المقرر : | 1. An overview about epidemiology
Concept of health and disease Concept of levels of prevention 2. Uses of epidemiology The epidemiologic triangle Measurement of morbidity and mortality 3. Epidemic versus endemic disease Indices of health 4. Source of data on the community Vital statistics and census 5. Investigation of an out break Public health surveillance
|
|||||
5- أساليب التعليم والتعلم | 1.5 Hand out
2.5 Written board 3.5 power point |
|||||
6- أساليب التعليم والتعلم للطلاب ذوي القدرات المحددة | لا تقبل الكليه الطلاب ذوي القدرات المحددة | |||||
7- تقويم الطلاب : | ||||||
أ) الأساليب المستخدمة | 1. Final-term Examination
2. Oral Examination.
|
|||||
ب) التوقيت | 1. Final-term Examination at the end of course
2. Oral Examination. at the end of course
|
|||||
ج) توزيع الدرجات | 1. Final-term Examination 60 marks
2. Oral Examination 20marks
|
|||||
8 – قائمة الكتب الدراسية والمراجع : | ||||||
أ) مذكرات | ||||||
ب) كتب ملزمة | 2.ب Course note (hand out of course lectures | |||||
ج) كتب مقترحة : | 1.ج Epidemiological and statistical research
2.ج public health journals |
|||||
د) دورات علمية أو نشرات . . . الخ | ||||||
أستاذ المادة رئيس مجلس القسم العلمي
…………………………………… ……………………………………..