تخطى إلى المحتوى
الرئيسية » طب المجتمع

طب المجتمع

نموذج رقم (12)

جامعة / أكاديمية : سوهاج

كليـــة / معهـــد : التمريض

قســـــــــــــــــم: Community health medicine Department, Faculty of Medicine

توصيف مقرر دراسي

2016-2017

1-   بيانات المقرر   
الرمز الكودي :med-410 أسم المقرر:Community medicine الفرقة / المستوى : 4th  year (2nd semester )
التخصص :

community medicine

عدد الوحدات الدراسية : نظري (2 hrs/ w)    عملي ( –  )
2-   هدف المقرر : The course of public health and community medicine addresses four major domains; each one is essential for preparing a nurse to carry out his/her responsibilities in a primary health care setting.
المستهدف من تدريس المقرر :
أ‌-        المعلومات والمفاهيم : At the end of this course graduates should be able to:

1.أ     Identify determinants of health and principles of different levels of prevention for different age groups and settings.

2.أ     Describe principles of nursing management of common and life threatening problems in different age groups.

ب – المهارت الذهنية : 1.ب .Help patients to make informed health care decisions

2.ب . Synthesize clinical evidence in handling problems related to management and patient care

جـ – المهارت المهنية الخاصة بالمقرر : . Conduct appropriate health education to patients , utilizing appropriate methods and tools according to patients and the situations.
د – المهارات العامة : . Participate in ongoing educational activities related to professional issues.
4 – محتوى المقرر :      1.4      General introduction

2.4      Communication and  counseling

3.4      Non communicable diseases (Atherosclerosis and diabetes mellitus)

4.4      health education

5.4      Injury .epidemiology, prevention and control

6.4      cancer

7.4      Epidemiology and risk factors of non communicable diseases

8.4      School age children and adolescents

9.4      Epidemiology of selected Communicable diseases  control

10.4      Occupational health

11.4      geriatrics

12.4      Levels of prevention concept

13.4      Primary health care concept

 

5- أساليب التعليم والتعلم :          1.4      Lectures.

2.4      Discussion.

3.4      Power point

6- أساليب التعليم والتعلم للطلاب ذوي القدرات المحددة لا تقبل الكليه الطلاب ذوي القدرات المحددة
7- تقويم الطلاب :
أ‌-        الأساليب المستخدمة 1.    Final-term Examination

2.       Oral Examination.

3.       Semester Work

ب‌-     التوقيت 1.    Final-term Examination at the end of course

2.       Oral Examination.  at the end of course

3.       Semester Work  during course teaching

جـ – توزيع الدرجات 1.    Final-term Examination   60 marks

2.    Oral Examination         20marks

  1. 3-Semester Work                 20 marks
8 – قائمة الكتب الدراسية والمراجع :
أ‌-        مذكرات
ب – كتب ملزمة Course Note: handouts given to students part by part of all content
جــ – كتب مقترحة : Essential Books (Text Books)

  • Washington , Dc 20005
  • Harrisons principles of internal medicine Robert G petersdorf , edttor 10th Edttion ,McGraw-Hill Book company New York
  • Maxcy -Kosenau   public health and preventive medicine
  • Twelhth Edition , John M last,(Edttor) Appleton- Century-Crofts/norwauc, Connecticut USA.

 

د – دورات علمية أو نشرات . . . الخ

 

أستاذ المادة : ……………………..                      رئيس مجلس القسم العلمي : …………………………

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.